De stam van de holenbeer van Jean M. Auel

De Aardkinderen 1 - De stam van de holenbeerDe stam van de holenbeer is het eerste deel van de serie De Aardkinderen en vertelt het verhaal van Ayla, een meisje dat 35.000 jaar geleden leefde. Ayla komt op haar vijfde bij de Stam te wonen, nadat haar familie bij een aardbeving om het leven is gekomen. Maar de bewoners van de Stam zijn heel anders dan Ayla. Zij vinden haar dus ook maar een vreemd meisje en zijn altijd wat huiverig over de dingen die zij kan en doet. Het botst met de tradities en gebruiken van de Stam en leidt regelmatig tot problemen.

In het begin moest ik heel erg wennen aan de schrijfstijl. Je kunt goed merken dat dit boek al heel wat jaren terug voor het eerst is uitgegeven. Het verhaal gaat vrij traag, maar ik heb dit nergens vervelend gevonden. Ik heb wel in het begin wat stukjes overgeslagen waarin lange beschrijvingen werden gegeven van bloemen en planten en dieren in de omgeving. Dit heb ik meer gescand dan gelezen omdat het wat mij betreft geen toegevoegde waarde heeft.
Het verhaal zelf zit goed in elkaar. Het is eigenlijk vrij simpel, naar door de eenvoud juist wel heel bijzonder. Ik heb sowieso volgens mij nog nooit een boek gelezen over en vanuit het perspectief van prehistorische mensen en hun leven. Auel heeft dat wat mij betreft goed neergezet. Op naar deel 2!

Plaats een reactie