Het meisje in de trein van Paula Hawkins

9200000040419290Titel: Het meisje in de trein
Auteur: Paula Hawkins
Uitgever: AW Bruna
Aantal pagina’s: 360
Prijs: €19,95

Elke ochtend neemt Rachel Watson dezelfde trein vanuit Ashbury naar Londen. Op het eerste gezicht lijkt dit heel normaal en ze is een van de velen forenzen die ’s ochtends de trein neemt naar Londen om daar te gaan werken. Echter, bij Rachel is het allemaal niet zo vanzelfsprekend. Hier kom je naarmate het boek vordert steeds meer achter. Wat bovendien bijzonder is aan Rachel is dat ze tijdens dit ritje elke keer langs het huis rijdt waar ze vroeger met haar ex Tom heeft gewoond. En elke ochtend stopt de trein precies voor een rood sein dat uitzicht biedt op dit huis. Dit geeft Rachel alle mogelijkheid om hiernaar te kijken en te zien waar Tom nu met zijn nieuwe vrouw Anna woont. Echter, dit is niet wat Rachel doet. Een paar huizen verderop namelijk, woont een stel dat volgens Rachel het perfect voor elkaar heeft. Ze is zo geïntrigeerd door hen dat ze hen zelfs namen geeft, Jason en Jess. Op een dag komt Rachel er echter achter dat het leven van ‘Jess’ en ‘Jason’ niet zo perfect is. Als ze zoals gewoonlijk vanuit de trein naar het huis kijkt, ziet ze ‘Jess’ ineens met een andere man. En als de volgende dag blijkt dat ‘Jess’, die eigenlijk Megan heet, spoorloos is verdwenen, besluit ze naar de politie te gaan om te vertellen wat ze heeft gezien. Wat ze niet weet is dat dit een heleboel gevolgen zal hebben voor haar leven.

Mijn mening
Het verhaal wordt beschreven vanuit drie personages, Anna, Megan en natuurlijk Rachel. Hierdoor krijg je goed inzicht in de levens van allemaal. De hoofdpersoon blijft wel Rachel en haar personage is ook het meest aan het woord. Rachel haar huwelijk is stukgelopen en dit kan ze niet echt verkroppen. Al voordat ze uit elkaar gingen dronk ze erg veel en je kunt nu wel gewoon zeggen dat ze alcoholist is. Ze valt Tom en Anna lastig, omdat ze er maar niet overheen kan komen dat zij nu samen zijn en zelfs een dochtertje hebben gekregen. Ze woont nu bij een oude bekende, Cathy, maar ook die weet niet altijd even goed wat ze met Rachel aan moet. Maar het belangrijkste aan het feit dat Rachel alcoholist is, is dat ze een enorm onbetrouwbaar personage is. Zo is ze op de avond van Megans verdwijning daar in de buurt, maar behalve dat ze met een grote wond op haar hoofd thuiskwam, weet ze helemaal niks van wat er deze avond gebeurd is. En zo zijn er meerdere momenten. Hoewel ze haar best doet om van de drank af te blijven, lukt het haar steeds niet. Als lezer begin je echt te hopen dat elke keer dat ze een paar dagen niet gedronken heeft, het nu zal volhouden. En de teleurstelling wanneer dat niet lukt is dan ook als lezer elke keer groot. Doordat Rachel zo’n onbetrouwbaar personage is, word je steeds op het verkeerde spoor gezet. Naast het feit dat ze zelf niet alles meer weet, liegt ze ook veel tegen haar omgeving. Zo kom je er steeds achter dat sommige dingen wel of niet waar zijn. Om deze reden moest ik ook heel even in het verhaal inkomen. Maar als je er eenmaal inzit weet Paula Hawkins je op vernuftige wijze steeds op het verkeerde been te zetten. Wat is er nou precies aan de hand met Rachel en waar is Megan? Het verhaal laat heel goed zien dat dat wat er van een afstandje misschien heel mooi uit kan zijn, misschien helemaal niet zo lijkt wat het is. En dat is iets wat niet alleen betrekking heeft op het huwelijk van ‘Jess’ en ‘Jason’!

Ik las dit boek voor een blogtour van AW Bruna. Kijk hier ook voor de recensies die andere boekbloggers over Het meisje met de trein geschreven hebben!

WINACTIE
Van AW Bruna heb ik de mogelijkheid gekregen om 1 exemplaar weg te geven!!

Wat moet je hiervoor doen?
– Like mijn facebookpagina
– Vertel me in een reactie onder dit bericht waarom je dit boek graag wilt winnen.

Volgende week dinsdag, 19 mei, maak ik de winnaar bekend! Zorg dat je bij je reactie een geldig mailadres gebruikt (deze is niet openbaar en gebruik ik alleen om de winnaar op de hoogte te stellen)! De winnaar heeft na het bekendmaken (en nadat ik hem of haar heb gemaild) een week de tijd om te reageren. Bij geen reactie zal ik een nieuwe winnaar uitkiezen. 

10 thoughts on “Het meisje in de trein van Paula Hawkins

  1. Dit boek raced als een waanzinnige de best verkochte boekenlijst top 10 in, daar moet een reden voor zijn, ik wil wel eens weten welke reden dat is. 😉

  2. Ik ben altijd huiverig om boeken te kopen die zo door iedereen de hemel in geprezen worden. Maar ondanks dat ik bang ben voor een teleurstelling word ik steeds nieuwsgieriger. Deze winactie biedt mij de uitgelezen kans om een eigen mening te kunnen vormen. Nu maar duimen dat het gaat lukken!

  3. waarom ik dit boek zou moeten winnen? Sowieso omdat ik gek ben op lezen en omdat ik na het lezen van jouw recencie heel nieuwsgierig ben geworden naar de hele inhoud van het boek. Nouja en omdat ik 7 juni jarig ben, lijkt me alvast een mooi kado:)

  4. Pingback: Winnaar Het meisje in de trein van Paula Hawkins | Marlieke over boeken

  5. Pingback: Maandoverzicht mei | Marlieke over boeken

  6. Toen ik onlangs in de trein van Sittard naar Amsterdam zat en genoot van het riante uitzicht op voorbijschietende mensen, bomen en beesten begon ik aan ‘Het meisje in de trein’. Binnen een paar minuten (vermoed ik) vervaagde de buitenwereld en werd ik naar binnen gezogen in het leven van de diep ongelukkige hoofdpersoon Rachel en volgde haar op haar dagelijkse ritten van en naar Londen. Daarbij ontspon zich een dermate gecompliceerd parallel leven met ups en downs dat ik in plaats van in Amsterdam in Den Helder (eindstation van deze trein) uit mijn boek ontwaakte en het perron op rende om de eerste de beste trein terug naar Amsterdam te nemen.

Geef een reactie

