Portret van een man van Jens Christian Grøndahl

9200000036134924Titel: Portret van een man
Auteur: Jens Christian Grøndahl
Uitgever: Meulenhoff
Aantal pagina’s: 368
Prijs: €22,99

In Portret van een man volg je het leven van een man, waarvan je de naam niet te weten komt, aan de hand van de vrouwen die in zijn leven belangrijk zijn geweest. Op jonge leeftijd overlijdt zijn moeder en als zijn vader een dag later al met een nieuwe vrouw thuiskomt, kan de hoofdpersoon dat niet verkroppen. Vlak voor de dood van zijn moeder heeft hij de dochter van zijn Duitse lerares leren kennen, bij wie hij zich goed voelt. Vervolgens is er een sprong naar zijn latere leven, waarin hij docent is en alleen woont na een mislukt huwelijk waaruit ook een dochter is voortgekomen. In de laatste deel van het boek wordt ingegaan op het moment dat de hoofdpersoon zestig wordt. In alle delen kijkt hij terug op wat er toen is gebeurd en wat er belangrijk is geweest, voornamelijk aan de hand van de verschillende vrouwen die hij heeft leren kennen. Hierbij zaten jonge liefdes, maar ook de moeder van zijn dochter en een hele goede vriendin.

Mijn mening
Volgens mij houden het boekenpanel van De Wereld Draait Door en ik van hele andere boeken. Daar waar ze eerder al Wij van David Nicholls, wat ik zelf niet heel bijzonder vond, als boek van de maand uitkozen, is Portret van een man nu boek van de maand maart. En ook hier was ik niet heel erg van onder de indruk. Het is een goed geschreven boek, maar wat mij betreft enorm traag. Ik kon er slecht inkomen en kon me ook niet echt verplaatsen in de hoofdpersoon. Het feit dat hij geen naam heeft zorgde er voor mij misschien ook voor dat hij juist op afstand bleef. Het is zeker geen slecht boek en mensen die meer houden van wat tragere boeken met veel stof tot nadenken zullen dit boek denk ik een stuk beter vinden dan ik het vond. Mogelijk is dat dus het genre van het boekenpanel van DWDD, maar ik hou denk ik meer van gebeurtenissen en wat meer onzekerheid in een verhaal. Dit is dus niet echt mijn genre!

5 thoughts on “Portret van een man van Jens Christian Grøndahl

  1. Mooi die nuancering, wij heeft hier een tijd op de plank gestaan (geleend van de bieb) maar er was steeds iets wat ik interessanter vond, bijvoorbeeld Het Boek van Wonderlijke Dingen, wat in dezelfde maand door het panel is besproken. Door je waarschuwing van traag boek, zal ik het nu niet direct op mij nog te lezen lijst zetten, ik twijfel nog over de grafic novel de Arabier van de toekomst voor mijn leesuitdaging van 2015 (stripboeken lees ik eigenlijk niet) 😉

    • Ze zullen ongetwijfeld ook wel goeie boeken bespreken bij DWDD, maar ik vond het wel verrassend dat ik ze nu tot twee keer toe al een boek kozen dat ik niet zo leuk vond. Verder ken ik de boeken vaak niet die ze kiezen. Wat betreft de graphic novel ben ik voor mijn leesuitdaging ook nog niet helemaal eruit wat ik ga lezen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat nooit lees en de enige “graphic novel” die hier ligt is een Donald Duck pocket, maar dat werd door mijn mede-lezers van de uitdaging niet gezien als graphic novel :P. Nog even over nadenken dus! Ik kom sowieso nu langzaam op het punt uit dat ik er steeds meer moeite mee heb een vakje te vinden voor de boeken die ik lees!

  2. Pingback: Recensies: Jens Christian Grøndahl - Portret van een man | Ranking the Books

Geef een reactie

