De man van je leven van Arthur Japin

9200000015713684Titel: De man van je leven
Auteur: Arthur Japin
Uitgever: De Arbeiderspers
Aantal pagina’s: 240
Prijs: €12,50

In het maandoverzicht van februari konden jullie kiezen welk boek ik in maart zou gaan lezen. De man van je leven van Arthur Japin kreeg hierbij de meeste stemmen. Dit was het eerste boek dat ik ooit van Arthur Japin heb gelezen en hieronder lees je wat ik ervan vond!

In De man van je leven gaat de terminaal zieke Tilly op zoek naar een vrouw voor haar man Markus. Ze wil graag dat haar man niet zal wegkwijnen als zij is overleden en plaatst daarom zijn profiel op een datingwebsite. Als Iris hierop reageert, nodigt Tilly haar uit bij hun vakantiehuisje. Maar al snel blijkt dat de vrouw die Tilly perfect bij haar man vindt passen, daadwerkelijk zo perfect bij hem past, dat ze elkaar al eerder hadden gevonden. Het verhaal speelt zich af in één dag waarbij er ineens een hele hoop op tafel komt. Er zijn wat verhalende flashbacks naar het verleden om het verhaal wat in perspectief te zetten, maar die ene dag is het belangrijkst en verandert het leven van alle drie de personages.

Mijn mening
Hoewel het verhaal mij heel erg boeiend leek aan de hand van de tekst op de achterflap, wordt er in dit boek van Japin niet heel veel nadruk gelegd op de gebeurtenissen. Stijl en taalgebruik nemen ook een grote plek in en vooral het effect van de gebeurtenissen op de personages is belangrijker dan de daadwerkelijke gebeurtenissen. Dit had ik op zich al wel verwacht en daarom vond ik het niet zo erg, maar ik merk wel dat dit niet mijn soort boek is. Ik hou er toch meer van als er wat gebeurtenissen zijn die weer nieuwe gebeurtenissen in gang zetten en wel enigszins effect hebben op de personages, maar waarbij dat effect niet het belangrijkst is. Japins taalgebruik is uitgebreid en stilistisch. Er zitten mooie zinnen bij en af en toe wat bijzondere dubbelzinnigheden. De titel is daarvan al een voorbeeld en kan op verschillende manieren in het boek toegepast worden. Echter de manier van schrijven trok mij niet. Ik probeerde me vaak de situatie voor de geest te halen, maar de manier waarop de drie personages met elkaar omgingen kwam mij veel te gekunsteld over en daardoor vond ik het wat ongeloofwaardig. De dingen die ze zeiden waren voor mij veel te veel vooraf geschreven en zou ik in zo’n situatie nooit verwachten. De gebeurtenissen vereisen naar mijn mening veel impulsievere uitingen in plaats van de doordachte zinnen en uitspraken die personages deden. Een prima boek, maar niet echt mijn ding.

3 thoughts on “De man van je leven van Arthur Japin

  1. Pingback: Maandoverzicht maart | Marlieke over boeken

Geef een reactie

