De voorlezer van 6:27 van Jean-Paul Didierlaurent

9200000028985176Titel: De voorlezer van 6:27
Auteur: Jean-Paul Didierlaurent
Uitgever: Xander Uitgevers
Aantal pagina’s: 183
Prijs: €17,95

De voorlezer van 6:27 is Guylain Vignolles, een zesendertig jarige man uit de omgeving van Parijs die elke ochtend de trein van 6:27u naar zijn werk neemt. Zijn werk bestaat uit het vernietigen van grote partijen boeken door ze aan de Zerstor 500 te voeren, door Guylain Het Ding genoemd. Verder heeft hij thuis een goudvis en belt hij eens per week zijn moeder die denkt dat Guylain bij een uitgeverij werkt. Om zich enigszins te verzetten tegen dit onopvallende leventje “redt” Guylain elke dag een paar pagina’s van boeken uit Het Ding die hij vervolgens de volgende dag in de trein voorleest aan zijn medepassagiers. Maar als Guylain op een dag in de trein een USB-stick vindt met daarop allerlei korte verhalen van het leven van een vrouw Julie, verandert zijn leven volledig. Ineens lijkt het zin te hebben.

Mijn mening
De voorlezer van 6:27 is een lieflijk verhaal over een man die een weinig opvallend bestaan leeft. Het is mooi geschreven en ondanks dat er niet zo heel veel gebeurt, is het toch erg boeiend. Je kunt je goed verplaatsen in Guylain en leeft mee met zijn leven. Het enige nadeel is dat Guylain naar mijn mening wordt neergezet als een man van ergens in de 50. Toen ik er halverwege achter kwam dat hij pas zesendertig was, moest ik toch wel heel veel moeite doen om dit eruit te halen. Of het zo charmant en onvergetelijk is als Amélie, zoals de grote rode sticker op de voorkant zegt, weet ik niet, want ik heb helaas Amélie nog nooit gezien. Ik zou het ook niet zo gauw charmant en onvergetelijk noemen, maar zoals ik al zei, eerder lieflijk. Het is een schattig verhaal over een man die de zin van zijn leven nog niet heeft gevonden en nu roeit met de riemen die hij heeft. Al met al een goed debuut van Jean-Paul Didierlaurent, die overigens echt een fantastische naam heeft.

8 thoughts on “De voorlezer van 6:27 van Jean-Paul Didierlaurent

    • Er gebeuren inderdaad niet heel veel bijzondere dingen, maar ik vond het niet echt saai. Het is ook niet zo’n heel dik boekje, waardoor het eigenlijk precies genoeg is, langer was niet goed geweest. Verwacht inderdaad geen complete spanningsopbouw o.i.d., maar er zijn zeker wel wat gebeurtenissen die het interessant houden :)!

  1. Leuk dat je ‘m al gelezen hebt, hier staat hij nog in de kast. Maar het is een dun boek dus hij komt vast ooit een keer tussendoor 🙂 En wat jij erover schrijft vind ik wel aantrekkelijk.

  2. Wat een fijne recensie. Ik heb Amelie wel gezien, en het is echt een van mijn favoriete films! Ik was ook erg gecharmeerd van de vergelijking met Amelie, dus ik heb het boek ook klaarliggen om te recenseren, ik ben heel erg benieuwd 🙂

Geef een reactie

