Mijn ervaring met Goodreads!

GoodreadsGoodreads, ongeveer 2 jaar geleden kwam ik erachter dat Goodreads bestond. Ik was niet direct enthousiast, want om heel eerlijk te zijn, ik begreep er maar weinig van. Ik moest geloof ik een heel menu doorlopen waarbij er boeken voorbij kwamen van het genre waarvan ik had aangegeven dat ik het leuk vond. Ik klikte een paar keer op “Want to read” en zo creëerde ik mijn eerste gedeelte van de to-read lijst. Aangezien er ontzettend veel boeken voorbij kwamen, heb ik zo geloof ik ook op een aantal titels geklikt waarvan de omslag er mooi uitzag, de beschrijving goed klonk of waarvan ik de auteur kende. Niet zozeer de boeken die ik al in mijn kast had staan. Vervolgens bleef het even stil op mijn Goodreads account. Een maand of 2/3 later ging ik er nog eens goed naar kijken en kwam ik erachter dat ik ook boeken kon zoeken op titel/auteur etc. en dat ik niet zomaar random boeken voorbij zag komen die bij de genres hoorden die ik als leuk had aangegeven. Dat was interessant! Na even puzzelen kwam ik erachter hoe het werkte en het duurde niet lang voor ik met mijn laptopje op schoot voor mijn boekenkast ging zitten en alle boeken uit mijn kast ging toevoegen. Ongeveer de helft kwam terecht op “Read” en de andere helft op “Want to read”, want ook toen had ik al een groot aantal boeken in mijn kast staan dat ik nog wilde lezen. En zo kwam ik achter steeds meer leuke features van Goodreads. reading challenge
Ik zag al gauw dat er een uitdaging was om een bepaald aantal boeken per jaar te lezen en dat je dat daar kon bijhouden. En aangezien ik wel van een uitdaging hou, besloot ik deze aan te gaan. Ambitieus als ik was, zette ik in 2013 in op 50 boeken. Zo gedaan, dacht ik. Nou, dat viel tegen. Ik begon het namelijk pas echt goed bij te houden vanaf half april ongeveer. Verder zat ik nog te stoeien met een masterscriptie en was ik toen net begonnen met een stage. Resultaat van 2013 was dus uiteindelijk 30 boeken (en dat beetje wat ik voor april las). Maar hop, vol goede moed 2014 in! Wederom het doel van 50 boeken en deze keer kon ik het vanaf het begin bijhouden. Dat bleek wat beter te gaan, want 2014 sloot ik af met 62 gelezen boeken. Hier en daar wat gesmokkeld door een serie te lezen waarbij de boeken zo makkelijk en dun waren dat ik er met gemak 1 per dag uitlas. Maar ach, doel gehaald. Dus voor 2015 kwam het doel op 60 en so far loop ik nog op schema.
Maar dat was niet het enige aan Goodreads wat ik zo leuk vond. Het is namelijk ook een beetje de bedoeling dat je vrienden gaat vinden. En het leuke hieraan is, dat je, zodra je die vrienden hebt gevonden, kunt zien wat zij lezen. Competitief als ik ben, vind ik het heerlijk om te vergelijken hoe ver ik ben in mijn challenge en hoever anderen zijn. Maar daarnaast vind ik het ook gewoon heel leuk om te zien wat anderen lezen. Ik kom een hoop boeken tegen die ik zelf misschien niet zo gauw had gevonden en die mij wel heel erg boeiend lijken (de meeste heb ik nog steeds niet gelezen, omdat mijn to-read lijst nog zo enorm lang is…). Verder kun je een beetje vergelijken hoeveel boeken je met iemand gemeen hebt en zien of jullie smaken overeen komen (waaruit je dus ook enigszins kunt concluderen of een boek bij jou past of niet).
En zo ontdek ik elke dag weer nieuwe dingen bij Goodreads. Na een tijdje kwam ik erachter dat je niet alleen kon zien welke boeken je had gelezen in een jaar, maar ook hoeveel bladzijden die boeken hadden (in 2013 las ik 9998 blz. en in 2014 19821 blz.). Dit moet wel met een klein korreltje zout genomen worden, want niet alle edities van een boek staan op goodreads, dus soms heeft de editie die ik lees meer of minder pagina’s dan wat op Goodreads aangegeven staat. Maar toch, een leuk iets om zo te zien! En zelfs na twee jaar kom ik nog steeds leuke dingen tegen. Ocurrently readingnlangs zag ik een leuke feature waarbij je kunt zien welke auteur je het meest gelezen hebt. Ik heb wel ongeveer een idee wat ik leuke auteurs vind, maar het is leuk om het zo in zo’n lijstje te zien. Overigens is dit ook niet helemaal accuraat, want diezelfde serie die ik al eerder noemde, bevatte 15 boeken en daarmee staat deze auteur dus bovenaan. Maar ja, Goodreads noemt het dan ook niet favoriete auteurs, maar meest-gelezen auteurs. En daarmee klopt het dan weer wel!
Overigens ben ik ook nog lid van de Nederlandse lezerscommunity Hebban, maar daar heb ik me nog niet goed genoeg in verdiept. Omdat ik veel Engels lees, kan ik hier ook niet alles bijhouden en dat vind ik toch wel jammer. Ook daar zitten een hoop leuke features, maar voor mij staat Goodreads nog wel op nummer 1!
Zoals je ziet, ik ben erg enthousiast over deze lezerscommunity!
Ben jij al lid van Goodreads? Hier vind je de mijne!

2 thoughts on “Mijn ervaring met Goodreads!

  1. Ja ,ik ben ook lid en heb het een tijdje bijgehouden maar de laatste tijd plaats ik geen gelezen boeken meer, ik vind het idd te omslachtig en hou ’t lekker bij WordPress alleen. 🙂

    • Ik hou t hier ook bij, maar vind juist die extra dingen van Goodreads wel erg leuk! Je moet inderdaad wel precies aangeven wanneer je een boek hebt gelezen, wil het meetellen met je challenge etc, maar dat vind ik niet zo’n probleem. Maar ieder z’n ding, toch!

Geef een reactie

