Een keukenmeidenroman van Kathryn Stockett

9200000009921626Titel: Een keukenmeidenroman
Auteur: Kathryn Stockett
Uitgever: The House of Books
Aantal pagina’s: 496
Prijs: €10,-

In het maandoverzicht van januari hadden jullie de mogelijkheid om een boek te kiezen dat ik in februari zou gaan lezen en waar ik een blog over zou schrijven. Het boek dat de meeste stemmen kreeg was Een keukenmeidenroman van Kathryn Stockett, wat ik vervolgens ben gaan lezen. Het stond al enige tijd in mijn kast en ik was er zeker benieuwd naar, maar kwam er gewoon nooit aan toe.

In Een keukenmeidenroman volg je de zwarte hulpen Aibileen en Minny en het blanke meisje Skeeter. Aibileen werkt bij Elizabeth Leefolt, een vriendin van Skeeter. Ze zorgt voor dochter Mae Mobley, doet het huishouden en kookt. Elizabeth doet zelf weinig met haar dochter en heeft ook weinig respect voor Aibileen. Haar beste vriendin is Hilly Holbrook naar wie ze altijd luistert en van wie ze alles aanneemt. Minny was hulp bij de moeder van Hilly, maar moest daar weg omdat Hilly haar moeder naar een bejaardentehuis heeft gebracht. Het is echter voor haar niet zo makkelijk werk te vinden, omdat Hilly leugens over haar heeft verspreid in het stadje. Uiteindelijk vindt ze werk bij Celia Foote. Skeeter is vriendinnen met Elizabeth en Hilly, maar is in tegenstelling tot die twee nog niet getrouwd en heeft haar studie afgemaakt. Ze wil graag schrijven en heeft gesolliciteerd bij een prestigieuze uitgeverij in New York. Het speelt zich af vanaf 1962 en hoewel de rassenscheiding nog op volle sterkte aanwezig is, merken alle personages dat er langzaam veranderingen optreden. Ook zij moeten een mening vormen wat beter zal zijn. Het oude vertrouwde, of vechten voor een nieuwe toekomst. En dan komt Skeeter met een idee waar ze de hulp van Minny en Aibileen bij nodig heeft.

Mijn mening
Een keukenmeidenroman is een goed geschreven verhaal over een erg interessant onderwerp. Ik had er in het begin echter wel wat moeite mee het in de juiste tijd te plaatsen. Hoewel het meerdere malen gezegd wordt en er verschillende huishoudelijke apparaten gebruikt worden die uit die tijd komen, had ik heel erg het gevoel dat het zich begin twintigste eeuw afspeelde in plaats van in de jaren zestig. Ik vermoed dat dit ook grotendeels komt doordat ik hier als Nederlandse (en geboren in de tijd dat dit al veel minder een issue was) misschien wat te ver vanaf sta. Ik kan me die tijd en de gedachtegang die de mensen toen hadden maar slecht voorstellen. Alsof het net wat te ver van mijn bed is. Dit ligt zeker niet aan het verhaal, want de sfeer van die tijd wordt juist wel heel erg goed neergezet. Wat ik wel jammer vond was dat de verhaallijn van Celia Foote naar mijn idee niet helemaal paste binnen het verhaal. Het bungelde er een beetje bij. Wat mij betreft had die verhaallijn of veel minder naar voren mogen komen of juist uitgebreider mogen zijn. Beide mogelijkheden zouden volgens mij prima in het verhaal passen, maar zoals het nu is lijkt het net niet te kloppen.
Al met al vond ik het wel een heel boeiend verhaal over een boeiend onderwerp. Rassenscheiding, hoe vreselijk ook, is een onderwerp waar ik altijd zeer in geïnteresseerd ben en dit boek was daar geen uitzondering op!

5 thoughts on “Een keukenmeidenroman van Kathryn Stockett

    • Bij mij heeft ie ook echt wel een tijdje in de kast gestaan (zoals vele andere boeken), maar ik kan m je zeker aanraden! Ik had m ook in een weekje uit en ik lees over het algemeen erg langzaam!

  1. Pingback: Maandoverzicht februari | Marlieke over boeken

Geef een reactie

