Divergent van Veronica Roth

1001004011806669Titel: Divergent
Auteur: Veronica Roth
Uitgever: Van Goor
Aantal pagina’s: 272
Prijs: €15,-

In de wereld van Divergent wordt iedereen onderverdeeld in een van de vijf verschillende zuilen: Candor (eerlijkheid), Abnegation (onbaatzuchtigheid), Dauntless (dapperheid), Amity (perfectie) en Erudite (intelligentie). Elk jaar opnieuw moeten de zestienjarigen een keuze maken. Vooraf krijgen ze een test die uitwijst voor welke zuil ze het meest geschikt zijn en daarop gebaseerd kunnen ze een keuze maken. De zuil waar ze opgegroeid zijn of een compleet andere zuil. Ook Beatrice ‘Tris’ Prior krijgt deze test, maar hieruit komt iets wat ze totaal niet had verwacht. Ze zal een keuze moeten maken waarvan ze weet dat het haar hele leven zal bepalen. Welke keuze zal ze maken en wat voor gevolgen heeft dit

Mijn mening
Divergent is een boek in de trant van The Hunger Games. Er is een soort post-apocalyptische wereld waarin de mensen proberen te overleven op een manier die ervoor moet zorgen dat het nooit meer fout gaat. Hiervoor zijn in de wereld van Divergent vijf zuilen gecreëerd die ervoor zorgen dat het beste in je naar boven wordt gehaald. Maar toch lijken er wat strubbelingen te zijn. Ik vond het een fijn boek om te lezen. De schrijfstijl is prettig en het leest makkelijk weg. Het is duidelijk een young adult, met Tris Prior als zestienjarige in de hoofdrol, maar zeker niet verkeerd voor volwassenen die van datzelfde genre houden. Van dit boek had ik eerst de film gezien en die vond ik al erg goed. Het maakte me nieuwsgierig naar het boek en dit is zeker goed gekomen. Het feit dat ik al een beetje wist wat er ging gebeuren, haalde wel wat van de spanning weg, maar doordat het allemaal goed in elkaar zit, was het nog steeds leuk om te lezen. En dit vind ik meestal niet zo, maar het einde van het boek vond ik helaas wel minder goed dan het einde van de film!

 

3 thoughts on “Divergent van Veronica Roth

  1. Pingback: Allegiant van Veronica Roth | Marlieke over boeken

Geef een reactie

