De kooi van Josh Malerman

9200000029884468Titel: De kooi
Auteur: Josh Malerman
Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers
Aantal pagina’s: 288
Prijs: €19,95

Toen er vier jaar geleden dingen op het nieuws verschenen over vreemde zelfmoordacties, kon en wilde Malorie niet voorzien wat voor gevolgen dat zou hebben. Vier jaar na het eerste nieuwsitem over wat toen nog Russia Report werd genoemd besluit Malorie het heft in eigen handen te nemen en het huis te ontvluchten waar ze zich nu al zo lang met haar kinderen schuil houdt. Maar al vier jaar lang heeft ze niets van buiten gezien en deden zij en haar kinderen alles waarvoor ze naar buiten moesten met blinddoeken voor. En ook nu, als ze het huis ontvluchten zal dat met blinddoeken voor zijn. Iets anders is niet mogelijk.

Mijn mening
Het verhaal begint als Malorie met haar kinderen het huis verlaat, geblinddoekt. Je weet nog helemaal niks van wat er gebeurd is, waarom ze zo angstvallig het huis helemaal afgeschermd houdt en waarom ze blinddoeken voor hebben. Maar langzaamaan krijg je steeds wat meer informatie over het verleden. Wat is er gebeurd, waarom is Malorie op de plek waar ze nu is en waarom wil ze daar weg. In het begin moest ik nog wat wennen aan de schrijfstijl. Het voelt alsof het allemaal een beetje staccato beschreven wordt en je weet nog maar zo weinig  dat je gewoon eerst meer moet weten om erin te komen. Maar zodra je meer informatie hebt, zit je er volledig in. Het sluimert allemaal een beetje voort en daardoor blijft de spanning ook heerlijk hangen. Het idee dat je niet meer kunt gebruikmaken van een van je belangrijkste zintuigen, je zicht, is een idee wat voor velen al erg angstaanjagend is, ikzelf incluis. Dingen die in het verhaal niet (direct) expliciet genoemd worden, spoken wel meteen door je hoofd. En daarnaast heb je dan nog de zogenaamde wezens die, zodra je ze ziet, dodelijk blijken te zijn. Deze spanning blijft erbij door het gehele boek met af en toe wat hoogtepunten waarbij je zou willen dat je sneller kon lezen, omdat je wil weten wat er gebeurt (ik betrapte mezelf er af en toe op dat ik al aan het eind van de pagina was, terwijl ik het nog niet eens helemaal gelezen had). Al met al had ik het boek binnen een dag uit omdat ik het op een gegeven moment gewoon niet meer neer kon leggen. Het leest wel lekker makkelijk, wat daar natuurlijk ook aan heeft bijgedragen. Verder ziet het boek er uiterlijk ook echt geweldig uit. Mijn eerste indruk was al direct dat ik zeer benieuwd was! Het omslag is lekker duister, maar dit wordt nog extra afgemaakt doordat de zijkanten ook zwart zijn gemaakt. Een heerlijk duistere buitenkant die goed past bij de duistere binnenkant!

Ik kreeg dit boek van A.W. Bruna Uitgevers voor een blogtournee. Dit heeft mijn mening over dit boek op geen enkele wijze beïnvloed.

One thought on “De kooi van Josh Malerman

Geef een reactie

