Pride and Prejudice van Jane Austen

Pride-and-PrejudiceTitel: Pride and Prejudice
Auteur: Jane Austen
Uitgever: LJ Veen Klassiek
Aantal pagina’s: 333
Prijs: €4,29

Het verhaal van Pride and Prejudice zal voor de meesten wel bekend zijn of je het nou gelezen hebt of niet, bijvoorbeeld van de vele series die ervan gemaakt zijn of gewoon omdat je het hier en daar al wel meerdere dingen ervan opgevangen hebt. Toch nog maar even een kleine herhaling:

Mrs. Bennet heeft met vijf dochters maar één doel voor ogen en dat is hen allemaal zo snel mogelijk met zo rijk mogelijke mannen getrouwd te krijgen. Helemaal omdat door een vreemde constructie Mrs. Bennet en haar vijf dochters geen aanspraak maken op het landgoed waar ze wonen, mocht Mr. Bennet overlijden. Als er dan ook geruchten rondgaan dat de rijke Mr. Bingley tijdelijk in de buurt komt wonen, zet Mrs. Bennet alles op alles om hem aan één van haar dochters te koppelen. En als dan ook nog blijkt dat de vriend van Mr. Bingley, Mr. Darcy meekomt, die zelfs nog veel rijker is, lijkt het haast twee vliegen in één klap. Maar het is niet zo makkelijk als het lijkt. Mr. Darcy is een trotse onvriendelijke man  en Mr. Bingley wordt zwaar beïnvloed door zowel zijn vriend als zijn zussen. Wat volgt is een heerlijk romantisch verhaal met hier en daar wat humor waarvan we eigenlijk allemaal wel weten hoe het eindigt (zo niet, ga ik het hier niet verklappen!).

Mijn mening
Er zitten af en toe wat ellenlange dialogen in en wat uitgebreide beschrijvingen van de omgeving waarvan je denkt, dat had best wat minder omslachtig gezegd kunnen worden, maar het blijft hoe dan ook een prachtig verhaal. Ondanks dat de tijden nu zo volledig anders zijn, kun je je heerlijk inleven in de personages en leef je mee met alles wat ze meemaken. En mocht je af en toe met wat minder aandacht zo’n dialoog lezen, krijg je vaak toch wel de meest essentiële dingen mee waardoor je het verhaal prima kan volgen. Er gebeurt in grote lijnen niet heel erg veel, maar er zijn vele kleine gebeurtenissen die het verhaal erg boeiend houden. Het duurt weliswaar wat langer om dit boek te lezen dan een hedendaags verhaal, maar dat is zeker geen straf. Al met al kan ik dus zeggen dat mijn eerste kennismaking met Jane Austen zeker een goeie is geweest en dat ik uitkijk naar meer!

Dit was de laatst blog die ik schreef in het kader van Augustus Klassieke Literatuur Maand, georganiseerd door Sandra Schrijft en Leest. Toen Sandra met haar idee kwam, dacht ik maar 1 boek te gaan lezen. Uiteindelijk werd ik zo enthousiast, dat ik er 3 heb gelezen en er 4 blogposts aan heb gewijd! En nu hoef ik in ieder geval nooit meer te zeggen dat ik nog nooit een Jane Austen heb gelezen!

4 thoughts on “Pride and Prejudice van Jane Austen

    • Het heeft bij mij ook even geduurd, dus dat komt vast goed! Klassiekers lezen kost toch altijd net wat meer moeite dan een ‘gewoon’ boek, dus ik snap het heel goed! Maar mocht je eraan toekomen, ben ik erg benieuwd wat je ervan vindt!

Geef een reactie

