The Monk van Matthew Lewis

1001004002084323Titel: The Monk
Auteur: Matthew Lewis
Aantal pagina’s: 336
Prijs: €5,99 (Engels)

In het kader van Augustus Klassieke Literatuur Maand plaats ik deze keer een blog over The Monk van Matthew Lewis. Eigenlijk speel ik hierbij een beetje vals, want ik heb het boek niet in augustus gelezen, maar toch al enige tijd geleden. Maar omdat de bedoeling van deze actie is om mensen te laten zien dat klassiekers niet saai zijn, vind ik dat ik dan best een blog kan plaatsen over mijn favoriete klassieker!

The Monk van Matthew Lewis gaat, zoals de titel al suggereert, over monnik Ambrosio. In het klooster waar hij woont wordt hij gezien als heilige. Op jonge leeftijd is hij bij het klooster gekomen en kent ook niets anders. Hij komt niet vaak in het openbaar, maar als hij naar buiten treedt, wordt hij onthaald alsof het een ware celebrity is. Maar door zijn naar buiten treden wordt de monnik geconfronteerd met zijn celibaat. Er volgt een verhaal waarin er veel personages zijn die allemaal dingen meemaken met magie, geesten en het bovennatuurlijke. Maar uiteindelijk weet Lewis al deze personages tot elkaar te brengen tot een goed geconstrueerd verhaal.

Mijn mening
Zoals ik al zei is dit mijn favoriete klassieker. Het boek is geschreven in 1796, maar is ondanks dat prima te volgen als je vaker Engels leest. Het verhaal zit goed in elkaar en er gebeuren dingen die je absoluut niet zou verwachten uit die tijd. Het is indertijd ook met veel bombarie ontvangen en men was geschokt door de gebeurtenissen in het verhaal. Ik vond het echt een fantastisch verhaal. Het loopt redelijk vlot door voor een boek uit dit tijd en is absoluut niet saai! Ik heb het tijdens mijn studie voor twee vakken moeten lezen, maar vond het absoluut geen probleem om daar nog een derde keer achteraan te plakken om het te kunnen gebruiken voor mijn bachelorscriptie! En sindsdien raad ik iedereen dit boek aan. Helaas is het in het Nederlands alleen nog maar tweedehands verkrijgbaar, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik vind dat klassiekers vaak hun charme verliezen in een vertaling. Mocht je je dus goed kunnen redden in het Engels, lees deze dan ook gewoon in het Engels!

Geef een reactie

