Vreemd land van Jhumpa Lahiri

jhumpaTitel: Vreemd land
Auteur: Jhumpa Lahiri
Uitgever: Meulenhoff
Aantal pagina’s: 352
Prijs: €12,50

In Vreemd Land vertelt Jhumpa Lahiri allemaal verschillende verhalen over de band tussen  familieleden en vrienden en verlies op verschillende manieren. Zo is er een verhaal van een vader en een dochter die niet goed weten hoe ze met elkaar om moeten gaan na het verlies van de moeder. Een verhaal over een man die met zijn echtgenote wordt uitgenodigd op de bruiloft van zijn vroegere vriendinnetje. Een zus die haar broer van de drank probeert te houden en dan is er nog het verhaal van Hema en Kaushik, dat wordt verteld in drie verschillende verhalen vanuit andere perspectieven.

Mijn mening
Het zijn mooie verhalen met het terugkerende thema van verlies en de omgang daarmee. In elk verhaal verliest een personage wel iets. Soms letterlijk door de dood, maar soms ook figuurlijk door bepaalde keuzes. Lahiri weet de gevoelens van de personages goed neer te zetten. Doordat het steeds korte verhalen zijn die toch wel een pagina of vijftig beslaan, ga je vrij snel door het boek heen. Als je eenmaal begint met een verhaal, ben je ook benieuwd naar hoe het afloopt.

3 thoughts on “Vreemd land van Jhumpa Lahiri

    • Ik ben het boek eigenlijk alleen gaan lezen omdat ik zo onder de indruk was van een ander boek van haar, namelijk De naamgenoot. Ondanks dat ik dit een bijzonder boek vond, vind ik nog steeds De naamgenoot mooier. Daarnaast ben ik ook erg benieuwd naar haar nieuwste boek, Twee broers, dat ook een roman is en geen korte verhalen. Bij dit boek vond ik het vooral mooi dat de thema’s overal doorheen gevlochten zaten. Soms had ik alleen wel meer willen weten over de personages (wat eigenlijk ook weer een goed punt is natuurlijk)!

  1. Pingback: Een tijdelijk ongemak van Jhumpa Lahiri | Marlieke over boeken

Geef een reactie

