De jury van John Grisham

John GrishamTitel: De jury
Auteur: John Grisham
Uitgever: AW Bruna
Aantal pagina’s: 384
Prijs: €7,50 

De jury van John Grisham begint met een brute verkrachting van een donker tienjarig meisje in een tijd dat de racisme nog de orde van de dag was. De twee verkrachters zijn blanke mannen die al vaker in aanraking zijn gekomen met de politie maar er op de een of andere manier altijd onderuit wisten te komen. De mannen worden nu al snel opgepakt, maar de vader van het meisje is bang dat de mannen vrijgesproken zullen worden en neemt het recht in eigen handen door de mannen dood te schieten op het moment dat ze van de rechtbank naar hun cel op het politiebureau worden gebracht. Carl Lee Hailey wordt opgepakt en het is het begin van een enorm proces. Jake Brigance, die in het verleden de broer van Carl Lee vrij heeft weten te krijgen, gaat ook Carl Lee verdedigen. Maar het feit dat Carl Lee zwart is en twee blanke mannen heeft doodgeschoten is van groot belang. Een groot aantal blanke mensen vinden dit een bewijs dat zwarte mannen niet te vertrouwen zijn en vinden dat hij veroordeeld moet worden. Aan de andere kant staan voornamelijk zwarte mensen die bang zijn dat hij een oneerlijk proces zal krijgen omdat hij zwart is. En dan is er nog altijd de vraag die niks met zijn huidskleur te maken heeft: Had hij het recht in eigen handen mogen nemen? Kun je hem veroordelen voor het neerschieten van de verkrachters van zijn dochter?

Mijn mening
Toen ik net begon met dit boek had ik het idee dat ik absoluut geen John Grisham fan was. Dit was het eerste boek wat ik van hem las, en ik had wat moeite met inkomen. Ondanks dat het verhaal direct op de eerste pagina al begint met de verkrachting van het tienjarige meisje en dat je daarmee dus direct vol in het verhaal gegooid wordt, vond ik het lastig om geboeid te blijven. Het kostte me ook aardig wat tijd en pagina’s om dit zover te krijgen en ik moet zeggen dat ik ook aan het eind eigenlijk nou niet wist of ik het nou wel of niet een goed boek vond. En dat weet ik nog steeds niet helemaal. Het verhaal stond denk ik wat ver van me af. Het speelt zich af eind jaren tachtig in het zuiden van Amerika waar racisme nog zeer veel voorkwam. Ondanks dat racisme altijd blijft bestaan, denk ik niet dat ik me kan voorstellen hoe het in die tijd en op die plek geweest moet zijn. Om deze reden leek het mij allemaal soms wat vergezocht. Het idee dat dit waarschijnlijk niet zo is, is dan juist wel weer schokkend. Waar ik me wel flink aan ergerde was het gedrag van de hoofdpersoon. Aan de ene kant is het echt een gezinsman en ik hoopte ook dat hij dat enigszins zou blijven, maar hij ging nogal richting een stereotype man die veel drinkt en graag in de spotlights staat. Niet helemaal mijn type hoofdpersoon.
Al met al vind ik het heel lastig om nou te zeggen wat ik van dit boek vond. Vaak als ik niet helemaal lekker in een boek begin, gaat het de kant op dat ik het helemaal niet leuk ga vinden of dat ik het uiteindelijk gewoon wel een goed boek vind. Maar hierbij blijf ik toch een beetje in het midden hangen. Het blijft je bij, maar of ik er nou echt helemaal inkwam…

Geef een reactie

