Fast Friends van Jill Mansell

Fast FriendsTitel: Fast Friends
Auteur: Jill Mansell
Uitgever: Headline Review
Aantal pagina’s: 600

Fast Friends van Jill Mansell gaat over Camilla. Na haar middelbare school is Camilla haar vriendinnen Roz en Loulou uit het oog verloren. Camilla is getrouwd en heeft twee kinderen, maar is eigenlijk niet heel gelukkig. Roz en Loulou lijken het echter helemaal gemaakt te hebben. Roz heeft haar eigen televisieprogramma en Loulou is eigenaresse van een zeer prestigieuze bar. Als Camilla Roz op een gegeven moment in Harrods tegen het lijf loopt, nodigt ze haar en Loulou (die nog bevriend was met Roz) uit voor een dineetje bij haar thuis. Dit loopt echter anders dan gedacht met alle gevolgen van dien. Camilla komt erachter dat haar man vreemd gaat en vertrekt per direct uit huis. Ze is echter niks anders gewend dan huisvrouw zijn en moet heel erg wennen aan haar nieuwe leven. Maar met de hulp van Loulou komt dat helemaal goed. Je volgt Camilla in haar zoektocht naar de perfecte liefde en een gelukkig leven en krijgt daarnaast ook alles mee van haar vriendinnen Roz en Loulou en diens vrienden.

Mijn mening
Het is duidelijk dat dit een van Mansell’s eerdere boeken is (volgens mij zelfs haar eerste, uitgegeven in 1991). Je kunt al wel goed haar karakteristieke manier van schrijven en plotverloop onderscheiden, maar het is net alsof ze het allemaal nog even onder de knie moet krijgen. Ik had veel moeite met in het verhaal komen en toen ik er eindelijk in zat, bleef het een beetje te lang doorgaan. Het is een boek van 600 pagina’s, maar ik denk dat ze prima met de helft af had gekund. Het blijft maar komen met de de problemen en de tragedie en als het ene is opgelost, dient het volgende zich al weer aan. En dit is niet alleen in het geval van Camilla, maar ook voor haar vrienden Roz en Loulou en de mensen die ze in de loop der tijd leren kennen. Als je denkt dat het eindelijk richting het einde gaat (qua verhaal dan, qua pagina’s is dat onmogelijk), is er weer iets wat het geluk in de weg staat. Wat mij betreft had ze de helft van de problemen van de personages weg mogen laten en mogen gebruiken in een nieuw boek met nieuwe personages en een nieuwe setting. Daarnaast vind ik dat de personages allemaal iets te glamorous en beroemd zijn. Camilla is de enige “huismus” en iedereen die ze in haar nieuwe leven ontmoet is beroemd, beroemd geweest of rijk. Er zitten geen “normale” mensen meer tussen.
Al met al is dit zeker niet mijn favoriete Jill Mansell. Je ziet wel al heel duidelijk dat wat ze in haar latere boeken goed onder de knie heeft, maar naar mijn idee is ze in dit verhaal nog een beetje aan het zoeken.
Het is ook haar enige boek dat niet is vertaald in het Nederlands en wat mij betreft kunnen ze dat ook gewoon zo houden. Het zou geen aanvulling zijn.
Hoe dan ook heb ik het wel gewoon uit kunnen lezen en me ook zeker wel vermaakt. Zoals al gezegd, het is een duidelijk Jill Mansell boek en ondanks dat het me wat moeite kostte om erin te komen en dat het iets te lang doorging, was het nog wel een leuk en meelevend verhaal.

Geef een reactie

