The Casual Vacancy van J.K. Rowling

Goede raadTitel: The Casual Vacancy (Een goede raad)
Auteur: J.K Rowling
Uitgever (NL): Boekerij
Aantal Pagina’s: 544

In The Casual Vacancy van JK Rowling gaat het over het dorpje Pagford. Op een avond overlijdt zeer plotseling een belangrijk man in het dorpje, namelijk Barry Fairbrother. Op het eerste gezicht lijkt dat slechts een tragedie voor de familie, maar het blijkt dat deze man op veel verschillende manieren met het dorpje verbonden was. Het belangrijkste element in het boek is de strijd om het gebied The Fields, een achterstandswijk dat eigenlijk bij het dorpje Yarvil hoort, maar in het gebied van Pagford ligt en daarom ook bij dat dorpje wordt gerekend. Een aantal mensen in Pagford is The Fields liever kwijt dan rijk. Zij willen niet verantwoordelijk zijn voor de mensen die daar wonen en er verder niks mee te maken hebben. Ze vinden dat het bij Yarvil hoort, omdat dit dorp het oorspronkelijk heeft gebouwd. Andere mensen zijn juist van mening dat door The Fields los te laten, het alleen maar erger kan worden en vinden dat de mensen die daar wonen juist geholpen moeten worden. Wat volgt is een verhaal vanuit verschillende perspectieven, jong, oud, rijk, arm, voor The Fields en tegen The Fields met als belangrijkste element de vrije plek die Barry Fairbrother in de Council heeft achtergelaten.

Mijn mening
Als eerste: Lees dit boek niet alleen omdat het door JK Rowling is geschreven. Ondanks dat haar schrijfstijl erg goed is en je heel goed kunt merken dat het een enorm goede schrijfster is, kun je dit in de verste verte niet vergelijken met de Harry Potter-serie. Ik geloof ook dat dit een boek is dat niet iedereen aanspreekt en dat er inderdaad mensen zijn die het ongelooflijk saai zullen vinden. Voor mij was dit echter absoluut niet het geval! Ik heb genoten van elke bladzijde! Het wordt beschreven vanuit meerdere personages, maar op een manier die eigenlijk perfect bij elkaar aansluit. Je leert van alle kanten wat kennen en hebt vaak meer informatie dan de personages zelf, waardoor je op een heel andere manier naar dingen kan kijken. Het kan soms inderdaad wat langdradig zijn, maar doordat Rowling zo’n goede manier van vertellen heeft, waren de gedetailleerde beschrijvingen voor mij absoluut geen probleem. Ik vond het erg leuk om op deze manier in een Engels dorpje te duiken waarbij iedereen iedereen kent, maar zeker niet iedereen iedereen aardig vindt. Voor mij was het zeker geen teleurstelling en als de beschrijving hierboven je ook maar een beetje aanspreekt, kan ik je zeker aanraden het te lezen!

One thought on “The Casual Vacancy van J.K. Rowling

  1. Girrrrlll ,wist je dat ik niet eens wist dat je een blog had? Good stuff, ik ben het met je eens: I love it!

    Also, desi people represented in this book like yeaahhh. Tja, Britse mensen he, bound to happen.

Geef een reactie

