Verdronken van Therese Bohman

Verdronken_LRTitel: Verdronken
Auteur: Therese Bohman
Uitgever: Orlando Uitgevers
Aantal pagina’s: 224

In Verdronken van Therese Bohman bezoekt Marina haar zus Stella in het noorden van Noorwegen. Marina is nog student en woont in Stockholm. Haar zus Stella is onlangs getrouwd met Gabriel en samen met hem in het huis van zijn grootouders getrokken. Ze werkt als botanicus voor de gemeente van het dorpje waar ze wonen. De band tussen Stella en Marina is afstandelijk, maar toch ook niet helemaal. Marina heeft het idee dat Stella altijd alles goed voor elkaar heeft en is daar een beetje jaloers op. Stella vindt dat Marina soms wat beter haar best moet doen en kan hierdoor wat bot reageren. Maar tijdens haar bezoek aan Stella, komt Marina erachter dat het misschien niet helemaal goed zit tussen haar en Gabriel. Daarnaast krijgt Marina gevoelens voor Gabriel en die blijken wederzijds te zijn. Echter, ook hier lijkt, naast het feit dat het overspel is, iets niet helemaal te kloppen. Als de zomer voorbij is, gaat Marina weer naar huis. Ze komt echter weer terug in de herfst, omdat Stella is verdronken in een meertje vlak bij hun huis en Marina moet haar spullen uitzoeken. De aantrekkingskracht tussen Marina en Gabriel is er nog steeds, en nu Stella er niet meer is, lijkt het alsof er niets meer tussen hen in staat.

Mijn mening
Het verhaal is een beetje vreemd. Er gebeurt niet heel veel, behalve het overspel van Marina en Gabriel, maar er lijkt wel ontzettend veel te gebeuren wat niet wordt uitgesproken. Aan het eind van het boek krijg je hier wel iets meer informatie over, maar uiteindelijk wordt er niet echt duidelijk wat er nou precies gebeurd is en waarom. De band tussen Stella, Gabriel en Marina lijkt mij een beetje vergezocht, maar het zou natuurlijk zomaar voor kunnen komen. Ik ergerde me af en toe aan de personages, wat aan de ene kant minder goed is, maar aan de andere kant betekent dat juist ook weer dat de personages wel gaan leven. Ik weet niet helemaal zeker wat ik nou van dit boek moet vinden. Aan de ene kant vond ik het traag en er gebeurde maar weinig, maar aan de andere kant gebeurt er ook weer een heleboel tussen de regels, wat er wel voor zorgt dat je goed moet blijven opletten tijdens het lezen. Als je van psychologische romans houdt, kan ik je dit zeker aanraden. Als je zoals ik graag iets meer gebeurtenissen en afsluiting wilt, is dit misschien niet helemaal het juiste boek.

Geef een reactie

